Joel Eriksson jagar segern i Formel 3-VM

jelmaca2

Joel Eriksson, årets silvermedaljör i europamästerskapet för Formel 3, har inlett resan mot det stora VM-loppet i kinesiska Macau. Eriksson lämnar nu Europa från Kastrups flygplats i Köpenhamn och tar i kommande vecka upp kampen om guldet i världens mest prestigefyllda juniorracingtävling.  

Jag ser extremt mycket fram emot det här, säger Joel Eriksson i ett pressmeddelande.

– Macau är loppet som alla vill vinna mer än något annat, och jag känner mig väl förberedd. Det blir en enorm utmaning och det är det svåraste racet på kalendern, men jag åker inte runt halva jorden för att bli tvåa.

Macau Grand Prix, eller FIA F3 World Cup som den VM-klassade tävlingen sedan i fjol också heter, är årets stora höjdpunkt på Formel 3-arenan. I fyra dagar – från torsdag till söndag (16-19 november) – ställs 22 av världens absolut mest lovande formelbilstalanger mot varandra på beryktade Guia Circuit, en 6.2 km lång stadsbana ökänd för sin extrema och totalt skoningslösa karaktär.

Startlistan i Macau anförs av toppkvartetten från årets EM-serie, FIA F3 European Championship, som nu återförenas i casinometropolen utanför Hong Kong för en sista uppgörelse under 2017. Sinsemellan har europamästaren Lando Norris (GBR), tvåan Eriksson, trean Maximilian Günther (GER) och fyran Callum Ilott (GBR) delat på segrarna i 27 av årets 30 EM-race; alla fyra tillhör därmed förhandsfavoriterna i diskussionerna inför VM-bataljen.

Eriksson, Norris och Günther debuterade samtliga i Macau-sammanhang för ett år sedan, och gör således sina respektive andra starter i tävlingen. Ilott ställer upp för tredje gången.

Förutom de etablerade toppförarna i F3 tillkommer också traditionsenligt ytterligare ett antal starka namn från andra delar av racingscenen, såsom årets Formula Renault 2.0 Eurocup-mästare Sacha Fenestraz (FRA), brasilianske Formel 2-föraren Sérgio Sette Câmara (som stod på F3-pallen i Macau förra året) och japanska Super Formula-duon Kenta Yamashita/Yuhi Sekiguchi.

– Det är, som alltid i Macau, ett enormt starkt startfält med många väldigt snabba förare, fortsätter Joel Eriksson. Jag lärde mig massor förra året och räknar med att dra stor nytta av den erfarenheten. Man måste bygga upp farten på en så svår bana som Macau, och det tar tid. Det underlättar antagligen mycket att ha varit där en gång. Jag fick känna på murarna förra året och vet att det inte finns några som helst utrymmen för misstag. Det är extremt trångt på vissa ställen. Det kommer bli stenhårt, men jag tror och hoppas att vi har en realistisk chans att slåss om segern.

Eriksson (som bröt i Macau i fjol) är ende svensk i årets upplaga av det berömda F3-loppet, som kördes för första gången 1983 med mytomspunne Ayrton Senna som premiärsegrare. Bland övriga vinnare märks namn som sjufaldige F1-världsmästaren Michael Schumacher, David Coulthard, regerande Formel E-mästaren Lucas di Grassi samt årets Indy 500-segrare Takuma Sato.

Två svenskar har tidigare triumferat i tävlingen; Rickard Rydell (1992) och Felix Rosenqvist (2014 och 2015).

19-årige Joel Eriksson har under 2017 vunnit sju EM-race i Formel 3, och kommer i Macau till start för stallet Motopark with VEB. Det tyska teamet mönstrar hela fem bilar, med Eriksson ackompanjerad av tidigare nämnde Sette Câmara, britten Dan Ticktum samt de båda japanerna Marino Sato och Tadasuke Makino.

joelmaca

Bland Erikssons största framgångar under 2017 märks en seger i gatloppet i franska Pau i början av sommaren – något som skåningen själv tror betyder mycket inför sammandrabbningen i Macau.

– Jag har utvecklats mycket den här säsongen, men framför allt har jag tagit ett stort steg just när det gäller min körning på stadsbanor, avrundar Eriksson. Jag hittade en helt annan infallsvinkel i Pau och började förstå på riktigt vad som krävs på den typen av banor, och det tror jag att jag kan omsätta även i Macau. Man måste anpassa sig till saker som inte är en faktor i vanliga fall – som målade trafiklinjer och en snabb förbättring i grepp mellan passen – och där känner jag mig mycket säkrare nu. Det här blir grymt roligt och jag längtar redan till första träningen!

Formel 3-VM 2017 sträcker sig över fyra dagar, med träning och kval på torsdag och fredag följt av det så kallade Kvalificeringsracet på lördag. Den direkt avgörande finalen körs på söndag, kl. 08.30 på morgonen svensk tid.

Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication.

TIDSSCHEMA

FIA F3 World Cup (Formel 3-VM)
 Macau (Kina)

Alla angivelser avser svensk tid

Torsdag 16/11
Fri träning 1: 02.35-03.15
Kval 1: 07.10-07.50

Fredag 17/11
Fri träning 2: 04.45-05.25
Kval 2: 08.25-09.05

Lördag 18/11
Kvalificeringsrace (10 varv): 03.20

Söndag 19/11
Race (15 varv): 08.30

TÄVLINGSUPPLÄGG

TRÄNING / KVAL
Tävlingsveckan i Macau inleds traditionsenligt med fri träning och ett första tidskval redan på torsdagen, och fortsätter sedan med exakt samma upplägg – en träning och ett nytt kval – på fredagen. Varje förares bästa kvaltid ligger till grund för dennes startposition i lördagensKvalificeringsrace. Den förare som noterat det snabbaste kvalvarvet – oavsett om han gjort det på torsdagen eller fredagen – startar alltså i pole position på lördagen.

RACE
Kvalificeringsracet avgör den slutliga startuppställningen till söndagens final. Kvalificeringsracet fungerar på precis samma sätt som vilket annat lopp som helst, och den förare som är först i mål får helt sonika inleda söndagsfinalen från första plats på gridden (pole position). Tvåan i Kvalificeringsracet startar på andra plats, trean på tredje o.s.v.

Resultatet i Kvalificeringsracet (10 varv) har ingen annan funktion än att just lägga grunden för startuppställningen till finalen, som i sin tur avgörs över 15 varv. Den förare som tar målflagg som segrare på söndagen utropas till vinnare av Macau Grand Prix och Formel 3-VM 2017.