MFF:s hybridgräs-premiär blev en succé

171011 Malmš FF hybridgrŠsplaner under en trŠning pŒ hybridgrŠs underlag med Malmš FF den 11 oktober 2017 i Malmš.
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRN / kod PA / 91869

Att den nya stora hybridgräsytan kommer att ge ett lyft till MFF:s träningar var alla överens om efter dagens träningspass..

Spelarna gillade den.

– Den är bra och kommer att bli ännu bättre. Ytan är än så länge hårdare än en vanlig gräsmatta, men de berättade också att det kommer att ta lite tid. Det är därför vi körde ett test nu och sedan försäsongen nästa år på den. Då kommer den att kännas som 100 procent gräs, sa MFF-kaptenen Markus Rosenberg.

Ledarna gillade den.

– Jag tror alla tyckte att det var jättebra. Slitaget är mindre. Nu syns det ju knappt att vi varit här och tränat. Plus att det är en stor yta och att vi kan vara här större perioder av året. Det kommer att bli ett stort lyft för oss. Spelet blev dessutom betydligt snabbare än på den andra vanliga träningsplanen. Tempot var bättre på den här träningen, tyckte sportchefen Daniel Andersson.

– Träningen var bra i och med att det var ett ”conditioning”-pass där allt helst ska gå så fort som möjligt. Därför blev det ett test för planen där vi kunde se att den höll för alla riktningsförändringar och sådant. Jag upplevde den som en kompakt och jämn och väldigt bra gräsplan. En magisk möjlighet och väldigt positivt, sammanfattade tränaren Magnus Pehrsson.

Och i Fritidsförvaltningen, som ska sköta driften, är man övertygade om att MFF ska kunna börja träna på ytan redan när laget i februari återvänder till Malmö från träningslägret i Florida.

– Målet är att vi ska kunna ha den igång från februari när de kommer hem från USA till ett slutspel i Champions League, eller Europa League. Det är ju därför den är byggd, sa Håkan Zetterstrand, Stadionområdets enhetschef på Fritidsförvaltningen.

171011 Andreas Vindheim under en trŠning pŒ hybridgrŠs underlag med Malmš FF den 11 oktober 2017 i Malmš. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRN / kod PA / 91869

Måtten är 142 x 105 meter, totalt 14 910 kvadratmeter.

Elljuset som kantar ytan är på 200 lux.

Planvärmen som ligger under planen är sektionerad så att man kan välja vilken eller vilka delar man vill värma. För det är dyrt att använda värmen.

Därför hamnar den kostnaden utanför de 1,5 miljonerna MFF ska betala i hyra till Malmö stad varje år de närmaste tio åren.

– Har man värmen på lång tid handar det om gigantiska kostnader. En månad på Malmö IP inför FC Rosengårds Champions League kostade till exempel 140 000 kronor. Så det inte bara att elda på.

– Avtalet är därför 1,5 miljoner plus drift Sedan får MFF betala själva värmen, vi sa att det kan inte kommunen stå för. Hur mycket och när vi ska värma får MFF ge oss instruktioner om och det diskuterar vi fram efterhand. Planvärmen är lagd i tre sektioner och det finns även ett område där det inte ligger några slingor alls. Därför kan vi hela tiden anpassa så att vi kan använda ytan så bra och funktionellt som möjligt, betonade Håkan Zetterstrand.

171011 Malmš FFs spelare under en trŠning pŒ hybridgrŠs underlag med Malmš FF den 11 oktober 2017 i Malmš. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRN / kod PA / 91869

Att en del av ytan är utan slingor beror på kostnaden. Värme där också hade kostat 1,5 miljoner mer.

Hur mycket värme man än drar på med går det heller aldrig att gardera sig mot frost.

– Blir det frost i gräset kan man inte träna och det går inte att undvika frosten heller genom att brassa på med värmen i förhand. Så högt går inte den. Är det frost på ytan bryter man stråna och dödar planen om man går in på den. Är det bara snö är det dock inte några problem, Den går att sopa bort.

– Frosten försvinner dessutom ofta framåt dagen, så det kan räcka med att senarelägga en träning.

Mellan 7 och 10 procent av gräsplanen består av plast.

– Man får aldrig säga att detta är plast. En person som säger det faller inte i god jord hos mig åtminstone. Går du in på planen ser du inte plasten längre utan den ligger undertill och sedan reser sig det normala gräset upp. De 7 till 10 procenten är för att hålla ihop den.

171011 HybridgrŠs under en trŠning pŒ hybridgrŠs underlag med Malmš FF den 11 oktober 2017 i Malmš. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRN / kod PA / 91869

_ Det innebär att du får inga skador på planen på grund av glidtacklingar, inga bumps, inga tuvor utan en konstant jämn yta. Utmaningen är istället att alltid få den tillräckligt mjuk som spelarna vill ha den och det blir det största arbetsmomentet för oss, i början i alla fall.  Jag har varit runt sedan 2015 på likadana planer i Europa och man ser att det blir mer och mer av det här. Det här är framtiden, poängterade Håkan Zetterstrand och berättade att samma typ av gräs som nu finns i Malmö bland annat ligger på Milans träningsanläggning Milanello och på Bernabeu i Madrid.

Och i Göteborg!

– IFK Göteborg har lagt det på sin träningsanläggning, men de har ingen planvärme. Därför ska vi kunna använda vår mer. Vi har även grävt ut allt och lagt en helt ny yta så den här planen är bättre. Jag tror till exempel aldrig att vi kommer att ha något problem med att planen skulle bli blöt.

Matchplanen på Gamla Ullevi är annorlunda och liknar inte alls varken den som MFF nu snart ska börja använda eller IFK Göteborgs träningsplan. Ullevi-planen håller bra, men har fått kritik för att den är hård och det finns en förklaring.

– På Ullevi lade man inte planen utan sydde den. Man utgick från den gamla planen och sedan sydde man ner gräset i den, som man brukar göra i England. I det här fallet var planen redan hård och metoden man använde gjorde den ännu hårdare, berättade Håkan Zetterstrand.

Malmö FF:s ensamrätt för användningen av den nuvarande träningsplanen, plan 7, kommer att försvinna i och med att den nya stora ytan tas i bruk.

– Så är det sagt i alla fall vad vi vet, vi har även IFK Malmö här på området och de är ju här av tradition.

På den nya hybridgräsytan ska dock MFF helt och hållet ha ensamrätt. Möjligen kan det bli ett undantag om det arrangeras en landskamp på Swedbank stadion och något av lagen vill träna där.

Ole Törner

Foto: Petter Arvidsson/Bildbyrån